1. apr, 2016

Grote grap.

1 April.

 

Een goed gebruik vind ik het: 1 dag in het jaar legaal een ander in de maling nemen. In huis komen de grappen met een 6 –jarige, niet verder dan “kijk, je veter zit los!” en gaat de apotheose vergezeld met het ‘kikkerlied’ waarbij het eind met ‘bil’ niet meer gezongen kan worden omdat er een klein jongetje helemaal blauw ligt om zijn eigen grappen.

Gisteren, 31 maart, gaf een opmerking van een leerling in de vierde klas mij het startsein voor een grap in mijn eigen klas. Deze leerling maakte mij erop attent dat de lichtsensoren in de lokalen leken op camera’s. Voilà, de grap werd geboren.

In de groepsapp van de klas, plaatste ik een bericht over een pilot die op 1 april in de derde klas gehouden zou worden. De bedoeling is dat er via camera’s beelden van de les gemaakt kunnen worden en dat ouders in de toekomst via  hun computer thuis, kunnen inloggen om zo direct mee te kijken in de les. De pilot was meteen ook maar uitgebreid met de mogelijkheid om de computeractiviteiten van de leerlingen op het leerplein te kunnen volgen.

Een greep uit de reacties die na de mededeling als stromend water binnen kwamen:

“Maar wat als je niet opgenomen wilt worden?”

“Hoe zit dat dan met privacy?”

“Mogen wij nu ook iedereen filmen?””

“Kunnen de beelden tegen je worden gebruikt?”

“Ik heb mijn ouders net verteld dat ik:

1. Altijd voorin zit.

2. Altijd goed op let.

3. Altijd aantekeningen maak.

4. Altijd vragen stel

En nu gaan ze zien wat ik echt doe:

  1. Achterin zitten.

  2. Mine craft spelen.

  3. Propjes gooien

  4. Film kijken en steen, schaar, papier spelen.”

De meest briljante opmerking was echter:

‘Vind ik iets minder dat mijn ouders mee gaan kijken, dan zit mijn moeder de hele dag te kijken.’

Omdat de geluiden op de app ook al lieten zien dat sommige leerlingen zich niet zo makkelijk in de maling lieten nemen, moest ik zwaar weer inzetten en met een verzonnen wetswijziging die toeliet dat in het kader van leer-, gedrag- en prestatiebevordering het wel toegestaan is om de leerlingen in hun dagelijkse aanwezigheid en bezigheden op school vast te leggen en de aanwezigheid van de teamleider om nog wat vragen te kunnen beantwoorden, leek het of de laatste twijfel weg genomen was. Een klein moment van zwakheid werd opgepikt door een zeer oplettende leerling. Zij zag heel even een spiervertrekking bij mijn mond die ik maar moeilijk kon onderdrukken.

Na een uur zweten, onzekerheid en zeer kritische vragen kwam de ontknoping:

Een hele dikke 1 april grap.

Lief, lief klasje: bedankt voor het enorme plezier dat jullie mij/ons gegeven hebben met jullie reacties in de groepsapp en tijdens de les.